Ook in Hardenberg wil ProRail ‘flitscamera’s bij de spoorwegovergangen plaatsen.
Nog te vaak rijden automobilisten, brommerrijders, vrachtwagen- en buschauffeurs een spoorwegovergang over wanneer de rode knipperlampen knipperen en de slagbomen sluiten. Om dit soort levensgevaarlijke acties een halt toe te roepen is ProRail in samenwerking met het Openbaar Ministerie gestart met de voorbereidingen om ‘flitscamera’s’ te plaatsen bij spoorwegovergangen. Weggebruikers die zich hier niet aan de verkeersregels houden kunnen straks altijd een bekeuring verwachten.
50 procent minder roodlichtpassages
ProRail heeft in samenwerking met het Openbaar Ministerie en de gemeente Hilversum vanaf 2018 een proef gedaan met een soortgelijke camera op twee overwegen. Na een flinke hoeveelheid boetes in de beginfase hielden weggebruikers zich steeds beter aan de verkeersregels. Met als resultaat dat er in 2020 maar liefst 50 procent minder roodlichtpassages waren en de veiligheid op deze twee overwegen een heel stuk werd verbeterd.
39 overwegen in 22 gemeenten
ProRail wil met de uitrol van de camera’s starten in 22 gemeenten, waaronder Hardenberg, Wierden en Almelo, met spoorwegovergangen waar verkeersregels relatief vaak worden overtreden door overstekend verkeer en het risico groter is op (bijna) aanrijdingen. Hiervoor heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat budget beschikbaar gesteld. De voorbereiding voor de aanbesteding van het project is inmiddels gestart.
Boetebedragen
Voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagens is het boetebedrag 250 euro. Brom- en snorfietsen kunnen bij overtreding rekenen op een sanctie van 170 euro. Van een traditionele ‘flitscamera’ is geen sprake. Dit camerasysteem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op. De camerabeelden worden vervolgens bekeken door onze buitengewoon opsporingsambtenaren.
Verbeterprogramma voor overwegen
De toepassing van de flitscamera’s komt voort uit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). Dit programma is in 2014 gestart door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail voert het in opdracht van het ministerie uit. Doel van het LVO is om de doorstroming en veiligheid op en rond overwegen te verbeteren.