NIEUWSGIERIG?   WIJ OOK!
prijswinnaar decemberactie slagharen 2018SLAGHAREN - Op maandagavond 14 januari kwamen de Slagharense ondernemers bij elkaar om te toosten op het nieuwe jaar maar ook de trekking te verrichten van de decemberactie. 17 ondernemers hebben meegedaan aan de actie en er was een prijzenpot van ruim € 2.700,-- met in totaal bijna 110 prijzen.
 
De 110 winnaars zijn persoonlijk benaderd over de gewonnen prijs.
 
Uitslag hoofdprijzen :
 
  • De 1e hoofdprijs van € 300,00 aan waardebonnen te besteden bij de deelnemende winkeliers is gewonnen door Mevr. J.H. Houvast te Slagharen.
  • De 2e hoofdrijs van € 200,00 aan waardebonnen te besteden bij de deelnemende winkeliers is gewonnen door Fam. B. Corte te Slagharen
  • De 3e hoofdprijs van € 100,00 aan waardebonnen te besteden bij de deelnemende winkeliers is gewonnen door Mevr. M. Drenthen te Slagharen
Bij de deelnemende winkeliers hangen posters met de winnaars en hun prijzen. Alle prijswinnaars worden persoonlijk op de hoogte gesteld van hun gewonnen prijs.
Het was een zeer geslaagde actie.

boekenGRAMSBERGEN/HARDENBERG - Van 23 januari t/m 2 februari gonst de Bibliotheek van gezelligheid vanwege De Nationale Voorleesdagen. We organiseren twee Voorleesfeesten in de Bibliotheek Gramsbergen en Wijkgebouw Norden Hazebos in Hardenberg Heemse.  Maar daarnaast is het dé gelegenheid om te ontdekken dat de Bibliotheek veel te bieden heeft.

De Bibliotheek biedt een grote collectie prentenboeken, maar ook boeken over hobby’s, met liedjes en spelletjes, over knutselen, over leuke uitstapjes, over opvoeden en natuurlijk cd’s of dvd’s. Een collectie voor jong en oud. Daarnaast organiseert de Bibliotheek diverse cursussen en workshops voor kinderen en volwassenen. Bekijk op de nieuwe website, bij ‘Ontdek de Bieb’ een compleet aanbod van de diensten.

Lidmaatschap is gratis voor kinderen tot 16 jaar
Voor kinderen tot 16 jaar is een lidmaatschap van de Bibliotheek gratis. Meld uw peuter of kleuter aan als lid tijdens de Nationale Voorleesdagen en de Bibliotheek biedt een lief welkomstcadeautje aan: een vingerpoppetje van Harry uit het prentenboek van het jaar 2019 ‘Een huis voor Harry’.

Bezoek de Voorleesfeesten
Tijdens de Voorleesfeesten kunnen kinderen van 0-4 jaar samen met hun (groot/gast) ouders komen luisteren naar het verhaal van de kater Harry: “Een huis voor Harry”, het prentenboek van het jaar dat werd geschreven door Leo Timmers. Harry gaat liever niet naar buiten, binnen is het veiliger. Tot Vera hem vraagt om tikkertje te spelen. Dat wil hij wel. Maar hij raakt haar kwijt. Hij weet niet meer waar hij is. Hoe vindt hij de weg terug naar huis? Leo Timmers bedacht voor zijn nieuwste prentenboek een uiterst aaibaar hoofdpersonage: de dikke kater Harry met het kleine hartje, die op zoek moet naar een nieuw huis. Naast het voorlezen gaan we ook nog samen zingen en spelletjes spelen.

Op woensdag 23 in de Bibliotheek Gramsbergen van 10.00 – 11.00 uur. Op woensdag 30 januari in Wijkgebouw Norden Hazebos in Hardenberg Heemse van 10.00 – 11.00 uur. Beide Voorleesfeesten zijn gratis toegankelijk.

Gemeentehuis HardenbergHARDENBERG - Evenementen in Hardenberg moeten nog meer impact hebben en verbinding maken met ondernemers. Om dat te bereiken heeft het college van B&W de subsidieregeling voor evenementen aangescherpt. In de komende vier jaar is er jaarlijks opnieuw 75.000 euro beschikbaar als subsidie voor evenementen.

In de gemeente Hardenberg wordt jaarlijks een scala aan evenementen georganiseerd. De gemeente is trots op de vele initiatieven, de professionaliteit van de organisatie en de honderden vrijwilligers die zich hiervoor inzetten. Daarom is sinds 2015 jaarlijks een budget van 75.000 euro beschikbaar voor de ondersteuning van evenementen. Organisatoren van evenementen kunnen bij de gemeente een subsidie aanvragen. De gemeenteraad heeft besloten de evenementensubsidie voor de periode 2019 tot 2022 voort te zetten. Dat betekent dat er de komende jaren opnieuw 75.000 euro per jaar beschikbaar is.

Evaluatie
Om tot een nieuwe subsidieregeling voor de periode 2019-2022 te komen, is de ‘oude’ regeling geëvalueerd. Hiervoor zijn onder andere gesprekken gevoerd met organisatoren van evenementen. Mede op basis van de evaluatie is een nieuwe regeling gemaakt.

Meer impact en verbinding
Volgens college van B&W versterken evenementen de lokale economie en zorgen ze voor werkgelegenheid en promotie van de regio Hardenberg. Het college wil deze kansen benutten en organisatoren van evenementen stimuleren om bestaande evenementen verder te optimaliseren. Ook moeten er meer verrassende evenementen ontwikkeld worden. Het streven is dat evenementen in de regio Hardenberg nog meer impact hebben en de verbinding maken met ondernemers. Een en ander is verwerkt in de nieuwe subsidieregeling.

Criteria
Aanvragen voor een evenementensubsidie worden volgens de nieuwe regeling getoetst aan vier criteria.

  • Economische spin-off: het evenement draagt bij aan een hogere besteding en langer verblijf van bezoekers aan de gemeente Hardenberg door verbinding te maken met horeca, detailhandel en recreatieverblijven.
  • PR van de regio Hardenberg: het evenement zet Hardenberg op de kaart en heeft een positieve invloed op het imago van de regio Hardenberg.
  • Significant aantal bezoekers: het evenement trekt een minimaal aantal bezoekers en richt zich op een brede doelgroep.
  • Uniek, verrassend, vernieuwend: het evenement is innovatief of heeft vernieuwende elementen om deelnemers te verrassen en draagt bij aan een bruisende elementenkalender.

Subsidiebedragen|
De subsidieregeling maakt onderscheid in drie typen evenementen.

  • Grote evenementen met een bovenregionale uitstraling die minimaal 5.000 bezoekers trekken kunnen onder voorwaarden in aanmerking komen voor een subsidiebedrag tot 20.000 euro.
  • Reguliere of lokale evenementen met minimaal 1.000 bezoekers en die bijdragen aan een bruisende evenementenkalender kunnen maximaal 10.000 euro subsidie krijgen.
  • Nieuwe kansrijke evenementen kunnen maximaal 10.000 euro subsidie ontvangen. Het gaat hier om evenementen met een uniek karakter die in de afgelopen 3 jaar niet hebben plaatsgevonden in de gemeente en die de potentie hebben uit te groeien tot een groot evenement. Kansrijke evenementen kunnen de subsidie maximaal drie jaar ontvangen.

Er wordt alleen een subsidie verstrekt als er sprake is van een tekort op de begroting van het evenement. Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 25% van de begroting, bij een maximale score van de toetsingscriteria.

Aanvragen subsidie
Het college van B&W heeft de nieuwe subsidieregeling vastgesteld. Voor organisatoren van evenementen is het ‘Evenementenkompas 2019-2022’gemaakt. Hiermee wil de gemeente organisatoren van evenementen inspireren. Ook biedt het handvatten voor organisatoren.

Het aanvragen van de evenementensubsidie kan via het aanvraagformulier dat beschikbaar is op www.hardenberg.nl/evenementensubsidie.

Het jaar 2019 is een overgangsjaar. De uiterlijke datum voor het indienen van aanvragen voor 2019 is 10 februari 2019. De gemeente streeft ernaar om uiterlijk in maart 2019 uitsluitsel te geven.

Voor evenementen in 2020 en de jaren daarna geldt dat organisatoren van evenementen die een aanvraag doen voor 1 oktober, uiterlijk op 31 december voorafgaand aan het jaar waarin het evenement plaatsvindt uitsluitsel krijgen.

HARDENBERG - Palliatief Café Soelaas organiseert op donderdag 7 februari 2019 een theateravond Blij dat je er bent, voor zieken, palliatief zieken, mantelzorgers, vrijwilligers, zorgprofessionals en andere belangstellenden in Theater Carrousel in Ommen. De avond staat in het teken van informatie maar bovenal ontspanning en is gratis toegankelijk. Aanvang 19.30 uur.

Palliatief Café Soelaas, een samenwerkingsverband van Hospice ’t Huis aan de Vecht, Saxenburgh Groep, SPTO Vechtdal en het Vechtgenotenhuis, is een ontmoetingsplek waar o.a. palliatief zieke mensen en hun mantelzorgers, (thuis) verzorgers en vrijwilligers die ondersteuning bieden in de palliatieve of terminale fase elkaar kunnen ontmoeten in een ontspannen sfeer en informatie uitwisselen.

In de eerste jaren werden er maandelijks informatieavond met sprekers over diverse thema’s rondom palliatieve zorg georganiseerd. In 2013 werd, telkens op of rondom Wereld KankerDag, begonnen met het organiseren van praktische workshops voor de doelgroep. Hiervoor was veel belangstelling, er deden telkens zo’n 70 tot 100 mensen per keer mee. In 2017 werd voor het eerst een Theateravond georganiseerd  om ook een stuk ontspanning aan te bieden. Dat was een groot succes want Theater De Carrousel was tot en met de laatste plaats bezet.

“Ons Café bestaat dit jaar tien jaar, een mijlpaal om even bij stil te staan“ zegt Aad Kolthof, lid van de werkgroep en mede organisator. “Dit keer hebben we dan ook een prachtig en erg gevarieerd programma met als thema ’Blij dat je er bent’.

Theater Aan De Lijn zal een optreden verzorgen over het werk van de vrijwilliger in de palliatieve zorg. Anne Goossensen, bijzonder hoogleraar Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg aan de Universiteit van Humanistiek, houdt een lezing over de waarde en kwaliteit van vrijwilligerswerk en daar tussendoor is er muziek met Esther Groenenberg.

We zijn er trots op dat we weer een prachtig programma kunnen aanbieden dat vooral in het teken zal staan van ontmoeting en ontspanning en geschikt is voor een breed publiek. We hopen ook dit jaar weer op een grote opkomst waarbij de kosten niet echt een probleem zullen zijn want ook dit jaar is de entree weer gratis! Wel is er alleen toegang na reservering van de gratis kaarten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

realtime inzage handen def2HARDENBERG - Tijdens de Nationale E-Healthweek organiseert Saxenburgh op donderdag 24 januari 2019 een e-healthmarkt in het ziekenhuis in Hardenberg.

Van 10.00 tot 16.00 uur kunnen patiënten, bezoekers en medewerkers zich in en rondom de centrale hal van het ziekenhuis laten informeren over verschillende (digitale) zorgtoepassingen die nu, en mogelijk in de toekomst, ingezet worden. Het is daarnaast mogelijk om een virtuele rondleiding te krijgen door het nieuwe medisch centrum.

Binnen de ziekenhuiszorg van Saxenburgh maar ook binnen de verschillende ouderenzorglocaties en revalidatie worden al verschillende E-Health toepassingen ingezet. Denk aan appen (binnenkort ook beeldbellen) met zorgverleners, online recepten vernieuwen, inloggen in het eigen patiëntendossier en realtime uitslagen inzien. Of in de nabije toekomst bijvoorbeeld de ontwikkeling van de baby thuis volgen.  

Er zijn verschillende partijen aanwezig die zich presenteren aan het publiek, zoals: Beterdichtbij; Appen met arts(en) of andere zorgverleners. Tijdens de beurs wordt ook het beeldbellen toegelicht, Het Verwantenportaal/Familienet – in contact met familie, VitalHealth – thuisondersteuning voor patiënten. Patiëntenportaal MijnSaxenburgh – Inloggen in het eigen medisch dossier. Er kunnen vragen gesteld worden, daarnaast kunnen patiënten hulp krijgen bij het inloggen met DigiD of andere toepassingen.  

Na het succes van de vorige edities organiseren steeds meer zorgorganisaties in Nederland activiteiten waarbij patiënten zelf kunnen ervaren wat digitale ondersteuning in de zorg kan betekenen. Mensen krijgen makkelijker toegang tot zorg en meer inzicht in hun gezondheid.

Wilt u meer weten over de verschillende activiteiten tijdens de Nationale E-Healthweek? Bekijk www.ehealthweek.net

Luister Live

Nu en Straks

Luister onderweg met TuneIn