NIEUWSGIERIG?   WIJ OOK!

Rozemarijn Bos en Melissa Somsen Arcade juni 2018COEVORDEN / HARDENBERG - ‘Er wordt je een goed toekomstperspectief gegeven en je wordt meteen vanaf het begin goed begeleid. Het zorgt voor een enorme stimulans om je verder te ontwikkelen binnen het onderwijs.’ Het zijn de woorden van twee startende leerkrachten binnen Onderwijsstichting Arcade die onlangs, net als een aantal andere startende leerkrachten, hun tijdelijke contract zagen worden omgezet in een vaste aanstelling.

De onderwijsstichting verzorgt het openbaar basisonderwijs in de gemeenten Coevorden en Hardenberg. Ook Arcade heeft te maken met het feit dat het lastig is om invalkrachten te vinden. ‘Voor ons kwam dat niet als een verrassing’, vertelt Gerjo Stegeman, die zelf directeur is van drie scholen binnen de stichting. ‘Ons bestuur heeft altijd al als insteek gehad om tijdig te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen zodat je niet achter de feiten aan loopt. Een goed voorbeeld hiervan is de omgang met de leerlingendaling. Bij Arcade zijn we er samen telkens in geslaagd om personeel voor onze organisatie te behouden door verantwoord personeelsbeleid. Iets wat niet altijd makkelijk was, want je wilt nieuwe leerkrachten ook zekerheid geven middels een vaste aanstelling. Wel hebben we altijd gezorgd voor goede randvoorwaarden.’

Contract
‘Nieuwe leerkrachten hebben bij ons bij goed functioneren al snel uitzicht op een vast contract. Daarnaast zorgen we voor een goede begeleiding. Zo zijn er vaste coachings- en scholingsmomenten.’ 

Dat laatste wordt bevestigd door Melissa Somsen die dit jaar startte als leerkracht op basisschool De Eiber in Dedemsvaart. ‘De coachingsmomenten vind ik heel prettig. Dit eerste jaar word je het gehele jaar begeleid. Je krijgt verschillende klassenbezoeken. Daar komen leerpunten uit. Vervolgens krijg je een aantal weken de tijd om aan die punten te werken en zo jezelf als leerkracht weer verder te ontwikkelen. Mocht je tussendoor vragen hebben, wordt hier altijd tijd voor genomen. Daarnaast krijg je de kans om je verder te ontwikkelen door bijvoorbeeld het volgen van verschillende cursussen en/of opleidingen.’

Haar collega Rozemarijn Bos bevestigt dat en vult aan. ‘Ik heb daarnaast veel gehad aan de intervisiebijeenkomsten. Je wisselt op die momenten ervaringen uit en krijgt adviezen van andere startende collega’s. In de praktijk leer je echter het meest en gelukkig krijg ik op school ook veel steun en adviezen van collega’s. Dat gebeurt in een prettige sfeer. Er wordt serieus gewerkt, maar er is zeker ook ruimte voor een stukje humor.’

Invallen
Om het werken in het onderwijs voor startende leerkrachten nog aantrekkelijker te maken, krijgen invalkrachten vanaf het komend schooljaar ook een vaste plek. ‘We werken binnen onze stichting met scholengroepen. Deze worden gevormd door een aantal scholen die bijvoorbeeld in dezelfde plaats en/of regio zijn gevestigd. Binnen elke scholengroep komt er ruimte voor een extra leerkracht die ingezet wordt als er vervanging nodig is. Voor deze persoon wordt het op deze manier overzichtelijk en hoeft er niet te worden ingevallen op heel veel verschillende scholen’, aldus Stegeman die wel realistisch blijft. ‘Natuurlijk is dit niet de ultieme oplossing voor het leerkrachtentekort dat dreigt te ontstaan. Bovengenoemde plekken zijn ook nog niet allemaal ingevuld, maar we hopen dat het door onze werkwijze nog aantrekkelijker wordt om voor Arcade te gaan werken. Daarnaast zullen er ook altijd nog ‘piekmomenten’ blijven tijdens bijvoorbeeld het griepseizoen waarbij andere invalkrachten nodig zijn. Met de hele organisatie blijven we zoeken om ook deze knelpunten op te lossen.’   

Luister Live

Nu en Straks

14:00-16:00
Music Memories (H)
16:00-17:00
Non-Stop Vrijdagmiddag
17:00-18:00
DolFijn (H)
18:00-19:00
Vechtdal Politiek
20:00-21:00
Listen Up!

Omroep NOOS maakt deel uit van de samenwerkende omroepen Vechtdal Breed

Luister onderweg met TuneIn