NIEUWSGIERIG?   WIJ OOK!

GRAMSBERGEN - Wel eens gehoord van een zomp of karveel? Waarschijnlijk niet en dat is ook niet verbazend want het zijn namen van scheepstypen uit lang vervlogen tijden.

De laatste zomp ging in 1925 uit de vaart. Aan de hand van de restanten werd in 1986 een replica gebouwd. Dat is de Regt door Zee in Rijsen die geheel door vrijwilligers wordt onderhouden. In het Vechtdal dreigde de zomp helemaal in de vergetelheid te raken totdat Coevordenaar Piet Toering van Houtindustrie Gramsbergen het initiatief nam het transportscheepje weer tot leven te wekken.

Ruim een jaar lang bouwde hij met een ploeg enthousiaste vrijwilligers, waarvan sommigen nog nooit met hout hadden gewerkt, aan het twaalf meter transportscheepje. Dat gebeurde op basis van oude bouwtekeningen, adviezen van de Bataviawerf in Lelystad en met behulp van de nodige inventiviteit. De van Deens eikenhout vervaardigde zomp is vaarklaar en wordt zaterdag 6 mei officieel gedoopt.

De replica ziet er weliswaar authentiek uit, maar schijnt bedriegt. Er zijn onzichtbare modificaties aangebracht om het hedendaagse varen comfortabeler te maken. Zo is er een elektromotor, een lift voor minder validen, jetstreaming om beter te kunnen sturen en een hydraulische arm om de zware mast makkelijk te kunnen laten zakken. Al die zaken zitten verstopt achter hout.

De bouw van de zomp was mogelijk dankzij provinciale subsidie en de financiƫle inbreng van Gert Kelder, de eigenaar van bierbrouwerij Mommeriete. Hij is momenteel druk doende met de afbouw van het botenhuis aan het kanaal bij de brug in Gramsbergen. Het gebouw met historische looks wordt de thuishaven van de zomp.

De Vecht is de tweede Nederlandse rivier waar de zomp terugkeert. In 1986 werd op punterwerf Wildeboer in Giethoorn de eerste replica gebouwd die vanuit Rijssen op de Regge ging varen. De tekeningen die toen werden gebruikt waren de blauwdruk voor de Gramsberger Zomp. Rond 1850 voerden de laatste zompen over de Vecht. Ruim 167 jaar later is de zomp terug. Het vrachtschip had een bijzondere betekenis voor kenmerkende gebouwen uit onze huidige tijd. Het paleis op de Dam is, net als vele andere gebouwen in het land, voor een groot deel gebouwd met Bentheimer zandsteen dat met zompen vanuit Duitsland over de Overijsselse Vecht werd aangevoerd. Een monsterklus, want een zomp kon per keer slechts 8 ton lading vervoeren.

Luister Live

Nu en Straks

14:00-16:00
Music Memories (H)
16:00-18:00
Non-Stop Vrijdagmiddag
16:00-17:00
Strictly Country
18:00-19:00
Vechtdal Politiek
19:00-20:00
Houdbaar Tijmen

Omroep NOOS maakt deel uit van de samenwerkende omroepen Vechtdal Breed

Luister onderweg met TuneIn